Zdjęcia do 21-ego filmu z serii przygód Jamesa Bonda, CASINO ROYALE, rozpoczęły się w poniedziałek 30 stycznia 2006 roku w Czechach. Film wyprodukowany dla Eon Productions przez Michaela G Wilsona i Barbarę Broccoli, w reżyserii Martina Campbella i z debiutującym w roli agenta 007 Danielem Craigiem jest oparty na pierwszej powieści Iana Fleminga wydanej w 1953 roku. CASINO ROYALE śledzi wczesną karierę Jamesa Bonda. Jego pierwsza misja jako agenta 007 prowadzi go do Le Chiffre (Mads Mikkelsen), bankiera światowej sieci terrorystycznej. Po to, aby go powstrzymać i zniszczyć sieć, Bond musi pokonać Le Chiffre w partii pokera rozgrywanej w Casino Royale. Początkowo Bond jest zirytowany, kiedy okazuje się, że do dostarczenia mu środków na wejście do puli rozgrywek zostaje wyznaczona piękna urzędniczka Departamentu Finansów, Vesper Lynd (Eva Green). Co więcej, kobieta ma także pilnować rządowych pieniędzy. Kiedy, jednak Bond i Vesper wychodzą cało z serii ataków Le Chiffre i jego ludzi, zaczyna rozwijać się między nimi uczucie prowadzące do wydarzeń, które już na zawsze ukształtują życie Bonda. Oparty na scenariuszu Neala Purvisa & Roberta Wade oraz zdobywcy Oskara Paula Haggisa, film CASINO ROYALE był realizowany w Pradze i Karlowych Warach w Czechach, New Providence i Paradise Islands na Bahamach, nad jeziorem Como i w Wenecji we Włoszech, Dunsfold Airfield w Surrey, w Buckinghamshire Black Park i legendarnych halach zdjęciowych 007 w Pinewood Studios w Wielkiej Brytanii. Debiutującego w roli Jamesa Bonda brytyjskiego aktora Daniela Craiga wspiera w filmie CASINO ROYALE imponująca międzynarodowa obsada - Judi Dench jako M, szefowa brytyjskiego wywiadu, francuska aktorka Eva Green jako Vesper Lynd, pierwsza kobieta, w której zakochuje się James Bond, duński aktor Mads Mikkelsen jako Le Chiffre, bankier międzynarodowych organizacji terrorystycznych, z którym Bond rywalizuje w partii pokera, amerykański aktor Jeffrey Wright jako Felix Leiter, sprzymierzeniec Bonda z CIA, włoski aktor Giancarlo Giannini jako Mathis, kontakt Bonda w MI6, Caterina Murino w roli Solange, pięknej ale nieszczęśliwej żony jednego z współpracowników Le Chiffre, która ulega czarowi Bonda. W filmie bierze także udział nowy model Astona Martina DBS, ze specjalnej serii „casino ice”, która zostanie wypuszczona na rynek dopiero w 2007. Widzimy jednak na ekranie także ulubiony model Bonda - Aston Martin DB5. Co więcej, ku uciesze fanów, Bond poda w CASINO ROYALE przepis na swoje ulubione martini, Vesper. CASINO ROYALE to produkcja EON Productions wyprodukowana przez Michaela G Wilsona i Barbarę Broccoli, w reżyserii Martina Campbella na podstawie scenariusza Neala Purvisa & Roberta Wade i Paul Haggisa opartego na powieści Iana Fleminga. CASINO ROYALE przedstawia Jamesa Bonda zanim otrzymuje on swoją słynną licencję na zabijanie. Nie jest jednak w żaden sposób mniej niebezpieczny bez niej, a po dokonaniu dwóch, następujących po sobie w krótkim czasie, profesjonalnych zabójstw, zostaje wyniesiony do statusu agenta z numerem zawierającym podwójne zero - 00. Pierwsza misja Bonda, jako agenta 007 wiedzie go na Madagaskar, gdzie wpada na trop znanego terrorysty MOLLAKA (Sebastian Foucan). Nie wszystko idzie zgodnie z planem i Bond niezależnie od wytycznych MI6 decyduje się podążać za zwierzchnikami Mollaka. Udając się tym tropem na wyspy Bahama, agent spotyka DIMITRIOSA (Simon Abkarian) i jego żonę SOLANGE (Caterina Murino). Dowiaduje się, że Dimitrios jest zaangażowany w sprawy LE CHIFFRE (Mads Mikkelsen), bankiera światowej organizacji terrorystycznej. Spotkanie z Dimitriosem w Miami prowadzi Bonda na lotnisko, gdzie udaremnia wysadzenie w powietrze prototypu nowego samolotu pasażerskiego. Tajny wywiad ujawnia, że Le Chiffre stracił pieniądze klientów w wyniku interwencji Bonda na lotnisku. Zdesperowany bankier planuje w związku z tym zdobyć gotówkę w partii pokera obstawiając wysokie stawki w znajdującym się w Czarnogórze, Casino Royale. MI6 wyznacza 007, aby ten zagrał przeciwko Le Chiffre, zdając sobie sprawę z tego, że jeśli terrorysta przegra, będzie oznaczało to dla niego śmierć z rąk jego niebezpiecznych klientów. Dlatego też będzie zmuszony poszukać schronienia wśród agentów wywiadu. Departament Finansów dostarcza Bondowi 10 milionów dolarów, jako stawkę w grze. Pieniądze znajdują się pod uważną obserwacją VESPER LYND (Eva Green). Początkowo bardzo sceptyczny w stosunku do Vesper i zabezpieczenia, jakie może ona zapewnić, Bond zaczyna interesować się kobietą, kiedy oboje unikają niebezpieczeństw, a ostatecznie dostają się w ręce Le Chiffre, który nie jest przygotowany na poddanie się bez walki. W Czarnogórze, w Casino Royale, Bond jednoczy siły z MATHISEM (Giancarlo Giannini), miejscowym agentem MI6 i FELIXEM LEITER (Jeffrey Wright), który reprezentuje interesy CIA. Przybierająca formę maratonu partia pokera pełna jest brudnych zagrań i przemocy. Stawka ciągle rośnie. Bond i Vesper zostają uwolnieni przez tajemniczego pana White, który zabija Le Chiffre. Para decyduje się na romantyczną wycieczkę do Wenecji, ale kiedy Bond dochodzi do siebie, czeka na niego jeszcze większe niebezpieczeństwo.
Casino Royale okiem producentów
„Chcieliśmy, aby ten Bond powrócił do źródeł, dlatego też widzowie mogą zobaczyć na ekranie nowego agenta, który dopiero zyskuje status 00 i podejmuje się pierwszej misji dla MI6”, mówi producent Michael G. Wilson. Reżyserii CASINO ROYALE podjął się Martin Campbell, który w 1995 roku wyreżyserował „GoldenEye”. „Martin jest reżyserem, który dokładnie wie, jak opowiedzieć historię. Jest zresztą prawdziwym fanem Bonda. Martin ma olbrzymią energię, która emanuje na wszystkich dookoła. Oczekuje od aktorów i ekipy 100% zaangażowania, a sam daje z siebie więcej niż 100%. Rozpoczyna pracę na dwie godziny przed innymi, przechadzając się po planie i przygotowując listy ujęć.” Kolejnym zadaniem, jakie stanęło przed producentami Michaelem Wilsonem i Barbarą Broccoli było znalezienie aktora, który wcieliłby się w postać Jamesa Bonda w dwudziestym pierwszym filmie opowiadającym o jego przygodach. Michael Wilson wyjaśnia proces castingu. „Kiedy prowadziliśmy przesłuchania do tej roli, prosiliśmy aktorów o przedstawienie sceny z „From Russia With Love”, w której Bond po raz pierwszy spotyka Tatianę Romanową. W tej scenie zawarte jest wszystko, co należy wiedzieć o potencjalnym Bondzie - dramatyzm, romans i akcja.” Tak mówi Barbara Broccoli, „Kiedy tylko zobaczyliśmy Daniela Craiga, było jasne, że będzie idealnym Jamesem Bondem. Jest charyzmatyczny, wszechstronny i seksowny. Ta rola była dla niego dużym wyzwaniem, ale wkrótce udowodnił, że jest niezwykłym Bondem.” Michael Wilson dodaje, „Daniel jest współczesnym Bondem. Jest twardy, ale pokazuje na ekranie także sporo ludzkiego dramatu. Jest po prostu świetnym aktorem.” W powieści, Casino Royale mieści się w Royale Les Eaux we Francji. Ekipa realizacyjna zdecydowała się jednak umieścić to miejsce akcji w bezimiennym mieście w Czarnogórze. „Potrzebowaliśmy miejsca, które byłoby poza zasięgiem europejskich agencji egzekwujących prawo i Czarnogóra wydawała się być pod tym względem idealna. Wszystkie te sceny były jednak w rzeczywistości realizowane w Karlovych Varach, mieście uzdrowiskowym w Czechach.” Poza faktem, że pełnił rolę konsultanta ds. pokera, Michael Wilson wyznaje, że zagrał w CASINO ROYALE jeszcze jedną rolę. „W takiej czy innej roli pojawiałem się w każdym filmie z serii przygód Jamesa Bonda od czasów filmu „The Spy Who Loved Me” - czasami tylko jako ręka czy głos. Stało się to naszą tradycją. Byłem księdzem i naukowcem, ale po raz pierwszy stałem się na ekranie policjantem.” W CASINO ROYALE Bond nie ma gadżetów, ale posiada dwa modele samochodów Aston Martin. „Widzowie zobaczą, w jaki sposób wchodzi w posiadanie DB5, wygrywając go w pokera od Dimitriosa. Poza tym firma Aston skonstruowała dla nas nowy samochód, DBS w zupełnie nowym kolorze Casino Ice. To prawdziwy samochód wyścigowy. MI6 daje go Bondowi, aby używał go w Czarnogórze.” Podsumowując podejście producentów do filmu CASINO ROYALE, Michael Wilson mówi, „Potrzebowaliśmy trochę świeżej energii po produkcji filmu „Śmierć nadejdzie jutro” (Die Another Day) i chociaż wiedzieliśmy, że mamy zagwarantowany sukces, jeśli będziemy trzymać się tej samej wytyczonej ścieżki, pomyśleliśmy, że możemy stracić coś, co jest bardzo ważne dla całej serii. Ten Bond jest zupełnie świeży, znajduje się na początku swojej drogi, po to aby ostatecznie, w trakcie rozwoju akcji, stać się Bondem, którego znamy. Wiedzieliśmy, że Daniel dobrze wpasuje się w tę rolę, i jesteśmy pewni, że widzowie zaakceptują go jako nowego Bonda.”
Casino Royale okiem reżysera
Reżyser Martin Campbell był zachwycony mając okazję wyreżyserowania kolejnego filmu opowiadającego o przygodach Jamesa Bonda CASINO ROYALE z debiutującym w roli agenta 007 Danielem Craigiem. „Wyreżyserowałem „GoldenEye”, w którym Pierce Brosnan po raz pierwszy wcielił się w postać Bonda i bardzo podobało mi się to doświadczenie. Chciałem zrealizować CASINO ROYALE, ponieważ jest to zupełnie inny rodzaj Bonda. To jego pierwsza misja jako agenta 007 i musi się sporo nauczyć. Film pokazuje ewolucję bohatera. Jego błędy, reprymendy otrzymywane od M. Agent częściej myśli sercem niż głową i przez to sprawy toczą się nie tak, jak powinny. Pod koniec filmu już wiemy, że nie popełni tych błędów ponownie.” Martin Campbell nie mógł się także doczekać możliwości pracy z Danielem Craigiem. „Byłem pod sporym wrażeniem, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem Daniela. Jest dobrym aktorem i przystojnym facetem. Fizycznie, jest w bardzo dobrej formie i okazało się, że świetnie sprawdza się w scenach akcji. Daniel łączy w sobie twardość z urokiem i poczuciem humoru.” Tak Campbell mówi o obsadzonej w roli Vesper Lynd, Evie Green: „Związek między Vesper i Bondem jest kręgosłupem całej ekranowej historii, dlatego też potrzebowaliśmy aktorki, która byłaby w stanie dorównać Bondowi. Eva Green jest zachwycającą aktorką i piękną kobietą. Posiada wszystkie te cechy, których szukaliśmy. Nie ma wątpliwości, że jest to najlepsza postać kobieca, jaką we wszystkich swych powieściach stworzył Fleming. Bardzo ważne było więc znalezienie jak odpowiedniej aktorki.” W roli M powraca Judi Dench. „Praca z Judi jest olbrzymią przyjemnością. Ona i Daniel wyjątkowo dobrze współgrają ze sobą na ekranie.” W filmie CASINO ROYALE po raz pierwszy widzimy M w domu. Tak mówi o tym Campbell, „To interesujące pytanie - w jakim domu może mieszkać M? Starym gregoriańskim domu na jednym z eleganckich londyńskich placów? Nie. Ta kobieta pełna jest niepodzianek, dlatego wybraliśmy dla niej współczesny penthouse nad rzeką w londyńskim Canary Wharf. I to do niej pasuje!” Powieść Iana Fleminga została po raz pierwszy opublikowana w 1953 roku, i chociaż film rozgrywa się współcześnie, Martin Campbell twierdzi, że ekipa realizacyjna była bardzo wierna powieści. „Czarnym charakterem jest ciągle Le Chiffre, który zainwestował powierzone mu pieniądze w niepewny interes i teraz, aby je odzyskać decyduje się na organizację rozgrywek pokera w kasynie. Nie pracuje, jednak, tak jak to miało miejsce w powieści dla SMERSH - organizacji, która nie ma żadnych odniesień w czasach po Zimnej Wojnie - ale pierze pieniądze dla organizacji terrorystycznych.” W samym centrum opowiadanej na ekranie historii znajduje się partia pokera rozgrywana między Bondem i Le Chiffre. „To najtrudniejsza scena, jaką kiedykolwiek musiałem nakręcić - dziesięciu graczy przy stole grających w Texas Holdem i każdy z nich patrzy w karty i na siebie nawzajem. Podtrzymanie napięcia i ciągłości zdarzeń było koszmarem. Tak naprawdę byłby to idealny test dla studentów reżyserii! Na szczęście producent Michael Wilson jest geniuszem pokera i jest świetny jeśli chodzi o liczby. Nie udałoby mi się tego zrealizować bez niego. A poza tym aktorom bardzo spodobał się poker - grali w niego między scenami i wieczorami po zakończeniu zdjęć.” Zdjęcia rozpoczęły się w Modrany Studio w Pradze, gdzie ekipa wybudowała biura, podwórze i cały zamknięty teren Ambasady Nambutanu. Bond udaje się do ambasady w pościgu za Mollaką i za wszelką cenę chce go stamtąd wyciągnąć. „Lubię zaczynać filmy od sekwencji akcji, a ta scena jest naprawdę bardzo mocna, surowa i znajduje się na samym początku filmu. Już na samym wejściu okazało się więc, że Daniel jest bardzo dobry w scenach akcji.” Campbell woli realizację zdjęć w terenie mimo tego, że istnieje ryzyko zmagania się z kaprysami pogody, „Widzowie Bonda powinni oczekiwać egzotycznych i naprawdę interesujących lokacji.” Spośród wszystkich lokacji wybranych przez ekipę, największym wyzwaniem okazała się być decyzja robienia zdjęć w Wenecji. „Wenecja jest cudownym miastem, ale bardzo trudnym dla ekip filmowych. Bond jest zakochany w Vesper, i dlatego na początku wszystko jest bardzo romantyczne. Okazuje się, jednak, że Wenecja jest także miejscem, w którym sprawy przyjmują tragicznie zły obrót. Władze Wenecji były bardzo pomocne. Pozwoliły nam nawet na przepłynięcie jachtem po Grand Canale, między mostami Rialto i Accademia. Realizacja zdjęć w sezonie turystycznym na Placu Św. Marka z czterystoma statystami nie jest łatwa. Turyści nie chcą bowiem, żeby przerywano im wakacje, a my nie chcemy, żeby spoglądali w kamerę. Koniecznością było jednak posiadanie w naszym filmie naprawdę imponujących lokacji”. „Widzimy, jak Bond zakochuje się w Vesper, ale w tym samym czasie jest zaangażowany w naprawdę brutalne i pełne przemocy działania. Film CASINO ROYALE jest bardziej realistyczny i bardziej angażujący emocjonalnie od poprzednich produkcji z Jamesem Bondem,” mówi Martin Campbell.
Casino Royale okiem aktorów
„Chciałem zobaczyć Bonda popełniającego błędy”, Daniel Craig Craig zwrócił uwagę na ten projekt dzięki scenariuszowi. „Scenariusz i postaci w nim zawarte są złożone. James Bond to dosyć mroczna postać, bliższa tej, jaką stworzył Ian Fleming. Zaczęliśmy od pokazania Bonda na początku jego kariery. Był wtedy samotnikiem i nie przepadał za kontaktami z ludźmi.” Craig wspomina moment, w którym zaoferowano mu rolę. „Byłem właśnie na zdjęciach w Baltimore. Wyszedłem sam do baru, żeby uczcić tę ofertę, ale oczywiście nie mogłem ogłosić w barze, że jestem Jamesem Bondem. Pewnie by mnie wyrzucili albo wezwali karetkę. Kiedy już w to wsiąkłem, wszystkim czego pragnąłem było rozpoczęcie zdjęć i stanie się filmowym agentem.” Aktor mówi o Evie Green, która wcieliła się w postać Vesper, kobiety, w której zakochuje się James Bond. „Vesper jest kobietą, dla której Bond byłby w stanie zrezygnować ze służby. Nie jest typem dziewczyny Bonda, do którego przywykliśmy, ale kobietą z krwi i kości. Eva ma w sobie pewną aurę tajemniczości, która jest esencją roli Vesper. Jej postać jest poza tym bardzo złożona i tragiczna. Eva wykreowała tę postać w sposób, o jakim nie było mowy w scenariuszu. Bardzo ciężko pracowała, a obserwowanie jej na planie było czystą przyjemnością.” Mówiąc o wyzwaniu, jakie postawiła przed nim rola Jamesa Bonda, Craig wyjaśnia, „Jedynym sposobem na przejście przez to wszystko było zapomnienie o tym, że gram Bonda, branie każdego dnia ze wszystkimi jego dobrodziejstwami oraz ścisła współpraca z Martinem. Jestem niezwykle podekscytowany, kiedy myślę o naszym filmie. Byłem wysadzany w powietrze, brałem udział w strzelaninach, a jednocześnie grałem z piękną kobietą w romantycznych scenach i odbywałem dramatyczne rozmowy z Judi Dench jako M.” „Chciałem zobaczyć Bonda popełniającego błędy. Chciałem, żeby widzowie uwierzyli, że wszystko idzie źle, ponieważ, kiedy sprawy się odwracają jest to jeszcze bardziej ekscytujące. Jestem fanem Bonda. Jeśli idę do kina na film o agencie 007, spodziewam się pewnych określonych rzeczy. W CASINO ROYALE można zobaczyć je wszystkie. Jestem dumny z tego, że wyprodukowaliśmy film, który sam chciałbym obejrzeć,” mówi Daniel Craig. „Vesper to enigma”, Eva Green Eva Green wyjaśnia dlaczego zainteresowała ją rola Vesper Lynd, kobiety, w której zakochuje się Bond i ostatecznie czuje się przez nią zdradzony. „To jeden z najlepszych scenariuszy, jakie czytałam od dłuższego czasu. Poruszyła mnie w nim m.in. historia miłosna. Vesper jest enigmą – jest bardzo złożoną osobowością. Jest pełna tajemnic i myślę, że właśnie dlatego pociąga Jamesa Bonda - nie jest on bowiem w stanie jej przejrzeć. Dlatego też bardzo zainteresowała mnie ta postać. Jest nieprzenikniona jak Sfinks. Między nią i Bondem iskrzy. Droczą się ze sobą, a zarazem dobrze się rozumieją. Zagranie takiej roli jest dla aktorki olbrzymią przyjemnością.” „Nie jest klasyczną, seksowną dziewczyną Bonda noszącą bikini i używającą broni palnej. Jest kimś więcej. Ma szalone poczucie humoru. Jest pierwszą kobietą, o której pisał Ian Fleming i w której zakochał się Bond. Ma olbrzymi wpływ na jego życie i w pewien sposób wyjaśnia jego zachowanie w stosunku do innnych kobiet, które stają na jego drodze.” Eva tak opisuje Daniela Craiga, „Daniel jest magnetyczną osobowością. Jest dżentelmenem, jest silny i zupełnie niezmanierowany jako aktor. Jest seksowny, ale zupełnie tego nieświadomy, co jest bardzo ważne w przypadku mężczyzn. Ma poza tym duże poczucie humoru. Na ekranie wytworzyła się między nami pewna chemia.” Chociaż nie brała udziału w wielu scenach akcji, Eva nauczyła się nurkować dla potrzeb finałowej sceny, w której zostaje uwięziona pod wodą w windzie, w rozpadającym się weneckim pałacu. Scena ta została nakręcona w Pinewood Studios. „Musiałam nauczyć się kontrolować pod wodą swój oddech, ponieważ Vesper walczy w klatce pod wodą. Początkowo było to dosyć przerażające, chociaż oczywiście zupełnie bezpieczne. Ponieważ jestem krótkowidzem, nie bardzo widziałam, co się tak naprawdę dzieje. Próby przeprowadzaliśmy w przejrzystej wodzie, jednak w kolejnych ujęciach woda musiała stać się mętna, taka jaka płynie w Grande Canale. Wydaje mi się, że, aby osiągnąć odpowiedni kolor, po prostu użyto brokuł!” Eva bardzo dobrze wspomina współpracę z reżyserem Martinem Campbellem. „Martin to osobowość. Jest zawsze obecny, bardzo ciepły i pełen energii. W pewien sposób przypomina dziecko. Wszystko jest bowiem dla niego nowe i ekscytujące. To bardzo zaraźliwe i napełnia energią każdego na planie. Jest poza tym otwarty na wszelkie sugestie.” Eva uważa, że CASINO ROYALE przyciągnie do kin zupełnie nowe rzesze widzów. „Chociaż jest to oczywiście film akcji i thriller, jest to także opowieść o miłości, a kobiety mogą identyfikować się z Vesper. W porównaniu z innymi filmami o Bondzie, ten jest bardziej naturalistyczny i realistyczny, bardziej oparty na postaciach niż czystej akcji. To inny James Bond – surowy i wrażliwy - ludzie dostrzegą go w innym świetle. Poznają jego słabości i będą obserwować, jak staje się Bondem, którego, jak nam się wydaje, znamy.” „Jestem upojona władzą,” Judi Dench Judi Dench już po raz piąty powraca na ekran jako M, szefowa Jamesa Bonda w MI6, Brytyjskim Wywiadzie - „GoldenEye”, „Jutro nie umiera nigdy” (Tomorrow Never Dies), „Świat to za mało” (The World Is Not Enough) i „Śmierć nadejdzie jutro” (Die Another Day). „Jest mi zawsze bardzo przyjemnie, kiedy mogę grać M. Podoba mi się to, ponieważ nareszcie mogę być upojona władzą! Za każdym razem jest to zresztą zupełnie inne doświadczenie. To nowy James Bond, a ja brałam udział w scenach kręconych zarówno w Barrandov Studios w Pradze, jak i na Bahamach. Wcześniej pracowałam tylko w Pinewood Studios w pobliżu Londynu. A poza tym po raz pierwszy widzowie będą mieli okazję zobaczyć M w jej własnym środowisku i dowiedzą się czegoś o jej życiu prywatnym.” Judi Dench tak określa relacje M z nowym Jamesem Bondem. „M właśnie nadała Bondowi status 00 i dobrze zdaje sobie sprawę, że jest jeszcze niewypróbowany. Jest jeszcze bardzo surowy i M stara się mu wyjaśnić, że powinien schować swoje ego. On jednak ryzykuje na własną rękę kończąc na Bahamach, jak się potem okazuje o krok przed właśnie zaczynającą się rozgrywką. Właśnie wtedy M decyduje się pojechać na Bahamy i nakreślić mu rozwój sytuacji. Dosyć niechętnie decyduje się mu zaufać i uczynić odpowiedzialnym za rozegranie partii pokera. Wydaje się jednak, że nie ma wyboru. W trakcie rozwijania się akcji filmu zaczynamy rozumieć, że Bond dojrzał i M już wie, że dokonała właściwego wyboru.” Kolejną innowacją jest to, że widzowie mogą uszczknąć coś z prywatnego życia M. „Ona zawsze miała prywatne życie i dorosłe dzieci, ale nigdy nie widzieliśmy jej w domu. Pod koniec dnia, kiedy musi odpowiedzieć na pytania dotyczące zachowania Bonda na Madagaskarze, dociera w końcu do domu i odkrywa, że Bond włamał się do jej mieszkania. Wyrzuca go, udzielając przedtem poważnej reprymendy. Musiałam mu sporo wygarnąć!” To pierwszy raz, kiedy widzimy M w domu. „Uwielbiam mieszkanie, które Peter Lamont zaprojektował dla M. Wydaje mi się, że może to być swego rodzaju wstrząs dla widzów, którzy spodziewali się zobaczyć ją w małym domku w Kensington czy mieszkanku w Covent Garden. M posiada bowiem zachwycający apartament w londyńskim Canary Wharf. Jest bardzo minimalistyczny, ale przy tym bardzo gustowny. I oczywiście adres jest trzymany w tajemnicy. Teraz poznał go jednak James Bond!”
Scenografia i lokacje
Scenograf Peter Lamont jest weteranem filmów z Bondem, brał bowiem udział w realizacji 18 z nich. Mając pod swoim nadzorem piony scenograficzne w czterech państwach - Wielka Brytania, czechy, Włochy i Wyspy Bahama oraz ponad 40 obiektów do wybudowania, Peter Lamont uważa, że największym wyzwaniem dla ekipy CASINO ROYALE był rozmach geograficzny filmu. „Barrandov Studios w Pradze to dobra baza ze świetnymi zasobami ludzkimi i halami zdjęciowymi, musieliśmy jednak utrzymywać w stałym kontakcie Martina Campbella z innymi obiektami na świecie.” „Bez wątpienia, największym wyzwaniem przed jakim stanęliśmy było wnętrze weneckiego domu, do którego dostaje się Bond w pogoni za Vesper i Gettlerem, i który dosłownie doprowadza go do ruiny usiłując ratować dziewczynę”, mówi Lamont. „Podczas gdy wnętrze domu i plac do niego prowadzący zostały zbudowane w Pinewood Studios, zewnętrzna część domu znajdowała się w Wenecji nad Grand Canale naprzeciw targu Rialto. Chociaż władze Wenecji zezwoliły ekipie realizacyjnej na zatopienie w kanale sprężąjących powietrze rur symulujących ruchy wody w trakcie zatapiania się domu i wstrzymanie normalnego ruchu na kanale, ich wyrozumiałość nie była na tyle wielka, aby zezwolić na zniszczenie jednego z pałaców i utopienie go w kanale. Dlatego też model tonącego domu został skonstruowany w zbiorniku Paddock Tank w Pinewood. „Podczas procesu budowania szkieletu domu w Pinewood, okazało się, że cała rzecz jest dosyć skomplikowana. Podjęto bowiem decyzję, że dom nie będzie po prostu tonął pionowo, ale będzie potrzebował odpowiedniej osi, aby móc poruszać się z boku na bok. W tym celu, Chris Corbould i jego zespół ds. efektów specjalnych skonstruowali dla nas fantastyczną platformę.” Innym bardzo ważnym elementem scenograficznym było samo Casino Royale. Ponieważ w scenariuszu znajdowało się ono w Czarnogórze, ekipa przeszukała okolice Triestu i wybrzeże Chorwacji. „Byliśmy w stanie znaleźć szerokie, trzypasmowe bulwary, jakich potrzebowaliśmy, ale żadnych dużych hoteli. A właśnie takie były konieczne na potrzeby adaptacji wnętrz kasyna oraz hotelu Splendide. Karlowe Wary były pierwszym miejscem, na jakie trafiliśmy w Czechach i właśnie tam zakończyliśmy swoje poszukiwania”. Ekipa zamieniła opuszczony dom zdrojowy z przełomu wieków na Casino Royale, natomiast znany na świecie Grand Hotel Pupp stał się hotelem Splendide. Realizacja zdjęć w Wenecji generowała własne problemy, z których najmniejszymi były te związane z poruszaniem się po okolicy tylko łodzią albo na piechotę. „Mieliśmy szczęście, że w Wenecji musielismy przygotować tylko jeden obiekt zdjęciowy. Na Placu Św. Marka pozwolono nam na wykorzystanie pustego budynku jako banku, w którym Bond szuka Vesper. Jak wiadomo ten plac jest jedną z największych atrakcji turystycznych świata i kiedy tylko ukończylismy prace i otworzyliśmy drzwi filmowego banku, zalali nas turyści usiłujący wymienić pieniadze! Podobna sytuacja przydarzyła się nam na lotnisku w Pradze, gdzie realizowaliśmy sceny rozgrywające się w hali lotniska w Miami. Ustawiliśmy tam punkt wymiany walut i natychmiast pojawili się potencjalni klienci, którzy nie mogli zrozumieć, że nie mamy żadnej waluty na wymianę.” Jeden z ulubionych obiektów zdjęciowych Petera także znajdował się w Wenecji, chociaż tak naprawdę jego funkcję pełniło Muzeum Narodowe w Pradze. „Byłem bardzo zadowolony z recepcji Grand Hotelu w Wenecji, którą nakręciliśmy we foyer Muzeum Narodowego. Posiada ono niezwykle przestrzenne atrium i jestem pewien, że wiele osób oglądając nasz film będzie chciało spędzić parę dni w tym znajdującym się na Placu Św. Marka hotelu, który niestety nie istnieje.” Zdjęcia do CASINO ROYALE były realizowane w wielu ekscytujących miejscach na świecie: WYSPY BAHAMA: Bond przybywa na Paradise Island na Bahamach wodolotem, a następnie jedzie wzdłuż wybrzeża do ekskluzywnego resortu One and Only Ocean Club, gdzie spotyka Dimitriosa i jego piękną żonę Solange. Rolę posiadłości Dimitrosów odegrała posiadłość Albany Estate na zachodnim wybrzeżu New Providence Island. To właśnie tam, wychodząc z wody, Bond widzi prowadzącą konia po piasku Solange. Inne miejsca reprezentowały Madagaskar – opuszczony motel i jego otoczenie na Coral Harbour stały się dzielnicą nędzy, w której Bond obserwuje Mollaka podczas walki węża i mangusty. Ministerstwo Obrony zezwoliło ekipie produkcyjnej wykorzystanie zrujnowanego hotelu na Coral Harbour jako miejsca, w którym Bond ściga Mollaka. PRAGA, CZECHY: Wiele wnętrz, łącznie z prywatną salą Casino Royale, zamkniętym terenem Ambasady Nambutanu, wnętrzem jachtu Le Chiffre oraz wnętrzem sanatorium, w którym Bond odzyskuje siły, zostało sfilmowanych w praskich studiach filmowych Barrandov i Modrany. Miasto samo w sobie pojawia się w filmie tylko w jednej scenie. Danube House, nowy biurowiec na brzegu Wełtawy, jest widoczny w pojawiającej się jeszcze przed napisami początkowymi sekwencji, kiedy Dryden przyjeżdża do swojego biura tuż przed konfrontacją z Bondem. Inne praskie lokacje to Monument Vitkova, marmurowe mauzoleum, które wykorzystano jako wnętrze wystawy Bodyworlds. Licząca sobie osiemset lat biblioteka w klasztorze Strahov została sfilmowana jako wnętrze Izby Gmin, a niezwykłe neorenesansowe Muzeum Narodowe na Placu Wacława zostało przekształcone w recepcję i klatkę schodową Hotelu Grand w Wenecji, gdzie Bond i Vesper cieszą się romantyczną przerwą po mocnych wrażeniach, jakie musieli przeżyć. KARLOWE WARY, CZECHY: Kurort Karlowe Wary został wykorzystany przez ekipę produkcyjną jako miasto w Czarnogórze, w którym znajduje się Casino Royale. Słynny na całym świecie hotel, Grand Hotel Pupp, został przekształcony na potrzeby produkcji w Hotel Splendide. Lazne, utworzony na przełomie wieków XIX i XX, dom zdrojowy został wykorzystany jako wejście i główna sala Casino Royale. W tej samej części Czech, realizowano scenę, w której Bond i Vesper przyjeżdżają Astonem Martinem DBS na spotkanie z Mathisem w przepięknym miasteczku Loket. Wnętrze szpitala w pobliżu Plana wykorzystano do sceny przyjazdu Bonda na ostry dyżur po torturach, jakich doświadczył z rąk Le Chiffre. JEZIORO COMO, WŁOCHY: W rejonie jeziora Como wykorzystano do zdjęć dwie zachwycające wille. Villa La Gaeta, piękna prywatna rezydencja na jednym z brzegów jeziora została pokazana w scenie, w której Bond spotyka się z panem White w jego domu. Teren spektakularnej Villa del Balbianello stał się sanatorium, gdzie Bond dochodzi do siebie po spotkaniu z Le Chiffre. WENECJA, WŁOCHY: Ekipa realizacyjna otrzymała pozwolenia na zdjęcia na ulicach Wenecji, łącznie ze słynnym Placem Św. Marka. Dzięki specjalnemu zezwoleniu, jacht Bonda i Vesper, Spirit 54, mógł płynąć Grande Canale na odcinku między mostami Accademia i Rialto. Od setek lat żaden jacht nie przepłynął tym odcinkiem Grande Canale. Rozpadający się dom, gdzie Bond ściga Vesper i jej porywacza, został usytuowany po przeciwnej stronie targu warzywnego przy Rialto, a Bond mógł przycumować swój jacht na zewnątrz luksusowego Cipriani Hotel na Guidecca. LOKACJE W WIELKIEJ BRYTANII: Dunsfold Aerodrome w pobliżu Guildford w Surrey był miejscem, w którym zrealizowano sceny na pasie startowym lotniska w Miami. Druga ekipa filmowała tam scenę udaremnienia przez Bonda wysadzenia w powietrze prototypu samolotu pasażerskiego. Nowy samolot odrzutowy Virgin Atlantic 340 został sprowadzony do Dunsfold na potrzeby produkcji. Lotnisko w Pradze zostało wykorzystane w pierwszej część w/w sceny, w której Bond podąża za Carlosem przez terminal i na pas kołowania. Ku zaskoczeniu spacerujących z psami w Black Park przylegającym do Pinewood Studios, park stał się obozem rebeliantów w Ugandzie, gdzie pan White przedstawia Le Chiffre Obanno. A boisko w szkole dla chłopców Eton zostało przekształcone w teren do gry w krykieta. Hala zdjęciowa 007 w Pinewood Studios stała się miejscem spektakularnych wyczynów techników filmowych i wcieliła się m.in. w tonący dom w Wenecji, gdzie Bond podąża za Vesper i angażuje się w krwawą konfrontację z Gettlerem i jego ludźmi. Na potrzeby tej właśnie sceny - jej końcowej części - zbudowano w hali pełnowymiarowy plac wenecki. Inne hale zdjęciowe w Pinewood wykorzystano między innymi na potrzeby zdjęć przy użyciu zielonego ekranu.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.