Amerykański muzyk, multiinstrumentalista i saksofonista pochodzenia żydowskiego. Uważany za jedną z najbardziej kontrowersyjnych postaci współczesnego jazzu.
Doświadczenie z muzyką zaczynał od nauki muzyki klasycznej, którą jednak (pod wpływem koncertu trębacza Jacquesa Coursila) porzucił dla jazzu. Hołduje tworzeniu muzyki nieograniczonej żadnymi barierami strukturalnymi, czego dał wyraz w tzw. idei game pieces realizowanej w różnych zespołach w bardzo zróżnicowanych składach instrumentalnych (z których najbardziej znana jest Cobra).
W jego muzyce słychać ogromne wpływy klasycznej amerykańskiej awangardy XX wieku, muzyki filmowej (temat, który został szeroko rozwinięty w projekcie Naked City łączącym muzykę filmową z free jazzem i hardcore) czy bopu i hardbopu (projekt The Sonny Clark Memorial Quartet oraz trio które tworzył razem z George Levisem i Billem Frisellem). Nie bez wpływu na twórczość Zorna pozostaje kultura żydowska, co udowodnił na początku lat 90-tych tworząc projekt Masada, oraz (tylko jako kompozytor) udzielając się w Bar Kokhba Sextet.
Przez cały okres swojej twórczości pod nazwą John Zorn's Filmworks komponuje muzykę do filmów (min. do głośnego obrazu Michaela Glawoggera "Śmierć człowieka pracy").
Zobacz pełny opis wiek:
data urodzenia: 2 września 1953
miejsce urodzenia: Nowy Jork, Nowy Jork, USA